Al ben je niet thuis in de wereld van online verkoopstrategie, dan nog weet je van het bestaan van zoekmachines. Je tikt er een woord in omdat je een dienst of product zoekt. Daarmee zet je google aan het werk om bij de juiste website te komen. Simpel. Als je de Zoekmachine marketing betekenis kent dan weet je wat er verder op de achtergrond nog meer speelt. De strijd om jou als consument die wordt beslecht met links en backlinks waar je meestal argeloos aan voorbij gaat. Maar ze zijn er wel degelijk en werken voor jou als klant om bij de juiste informatie of producten te komen. Voor de winkeliers zijn ze een manier om aan klanten te komen en te verkopen.
Het spel van verleiden
Reclame maken en veel willen verkopen is voor ondernemers het spel van verleiden. Hoe verkoop ik mijn product het best? Waar vind ik mijn klanten? Hoe zorg ik ervoor dat ze ook klant blijven? In deze nieuwe online trend zijn zoekmachines en cruciaal onderdeel daarvan. Zelden komt een nieuwe klant op een website zonder omzwervingen op het internet. Het meeste verloopt langs de weg van de zoekmachine. Die filtert en selecteert. Met slimme data algoritmen brengen ze koper en verkoper bij elkaar. Een Zoekmachine marketingmix is vaak onzichtbaar maar een efficiënte verkoopstrategie.
Ook voor informatie en idealen
Verkopen gaat niet alleen over producten. Ook informatie en (politieke) ideeën worden op internet aan de man gebracht. Een Zoekmachine bureau heeft ook daarin weer een rol. De zoekmachines zelf hebben samen met online social media een standaard hoog te houden. Welke informatie en ideeën zijn gewenst en welke willen we niet hebben verspreid omdat het een verderfelijke ideologie inhoudt? Online kan er veel maar niet alles. Wees er kritisch op.